Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Til nye forældre

Ny i Vævergården

Når jeres barn har fået tilbudt plads i Vævergården, vil I få en primærpædagog tilknyttet, som er ansvarlig for modtagelsen af jeres barn. Primærpædagogen vil kontakte jer umiddelbart inden opstart, og aftale en opstartssamtale. I er selvfølgelig meget velkomne til at komme forbi til en rundvisning af Maria der er børnehusleder.

I Vævergården vægter vi relationen mellem forældre og personale højt. Vi oplever at det kan være en stor opgave for nye forældre at finde hoved og hale i børnehuset, i alle de voksne og alle børnene, i regler og rutiner og hvad skal man huske hvornår. Derfor tager vi lige en ting ad gangen.  Derfor tager vi hjem til jer og holder den første samtale. Så I, i jeres vante rammer kan se, hvem det er der skal tage imod jeres barn. Vi er hos jer cirka en halv time, og vi har to spørgsmål som er vigtige for os at vide: 1. er I klar til at aflevere jeres barn (hvordan kan vi bedst hjælpe), og 2. hvad er det vigtigt vi ved om jeres barn?

Forældresamarbejde

I Vævergården har vi udarbejdet en forældresamarbejdspolitik, den er vedhæftet nederst her på siden

Udviklingssamtaler

Alle forældre skal have tilbud om udviklingssamtaler. Med afsæt i fælles ansvar for barnets læring,  udveksler forældre og pædagoger viden, erfaringer og ønsker om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Der holdes 4 samtaler:
•    2 års udviklingssamtale (ca. 2 år) 
•    3 års udviklingssamtale, som kobles med en eventuel sprogvurdering (ca. 3 år)
•    1. skoleudviklingssamtale (juni – september i året før skolestart)
•    2. skoleudviklingssamtale (februar – april det år barnet begynder i skole)

Samtalerne forberedes af pædagoger og forældre med udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer. Samtalerne tager udgangspunkt i barnets potentialer. Her ser forældre og pædagoger sammen på konkrete eksempler, som viser, hvor barnet er i dets udvikling, og hvor barnet har sine udviklingspotentialer. I samtalen drøftes og besluttes hvilke initiativer forældre og pædagoger sætter i værk for at understøtte barnets videre udvikling. I fællesskab skrives en konklusion, som automatisk gemmes under barnets stamkort i DAG-Intra.

Formålet med udviklingssamtalerne er at sikre, at læringsmiljøet i dagtilbuddet og det, der foregår i hjemmet, understøtter hinanden. Udviklingssamtalerne bidrager til at øge forældreinddragelsen og det fælles ansvar for barnets læring. Det styrker børns livsduelighed, at dets livsverdener bindes sammen, og hjemmelæringsmiljøet og læringsmiljøet i dagtilbuddet hænger sammen. Det skaber sammenhæng, når pædagogernes viden deles med forældrene, og forældrene handler på den viden. Og tilsvarende når viden fra forældrene deles med pædagogerne, og pædagogerne handler på forældrenes viden. 

Samarbejde med PPR/særlige indsatser

PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Her er tilknyttet en række faggrupper, for eksempel tale høre konsulenter og Psykologer. Vi bruger dem metodisk til anonym sparring. Hvis vi vurderer at et barn skal have støtte fra PPR, så skal I forældre give samtykke til at vi må samarbejde med nogen udenfor institutionen. I vil derfor altid blive inddraget. PPR er en ressource som vi gør brug af i høj grad, både til enkelte børn, eller til hele grupper. 

Derudover har vi to ressource pædagoger i område Bagsværd, som vi kan inddrage i stort eller småt. De er en kæmpe ressource i forhold til specialpædagogiske indsatser.